Rabu, 16 Jun 2010

Diriku yang lemah

16 jun, 2010
9 pagi

Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim..

Setelah sekian lama tidak melayan blog ini, pagi ini aku membaca semula kesemua hasil penulisanku setakat ini. Sememangnya apa yang aku tuliskan adalah peringatan2 untuk diriku yang sering alpa.Tetapi di samping kelemahan diri yang masih banyak untuk diperbaiki ini, aku berkeinginan juga agar apa2 ynag kucoret mendatangkan manfaat buat pembaca2 semua.

Inilah diriku..ada kalanya aku lemah, ada kalanya aku begitu bersemangat..tapi setiap kali aku lemah, aku tidak akan membiarkan ianya lama berterusan. Aku sedar aku lemah ketika aku jauh dari ALLAH.Aku lemah ketika aku kurang bersyukur.Aku lemah ketika aku kurang berkomunikasi dengan ALLAH.Aku lemah ketika ALLAH murka denganku.Aku lemah ketika aku kurang memberi.Aku lemah ketika aku kurang berilmu.Aku lemah ketika fikiranku negatif.

Indahnya Islam kerana ia adalah formula kehidupan.Indahnya Islam kerana ALLAH redha dengan Islam.Indahnya hidup kerana kita kenal Islam dan kita kenal ALLAH.Walau lemah sekalipun kita tahu cari jalan pulang.Ketika lemah, aku suka mencari sesuatu untuk ku isi hati dan mindaku.Kerana itu aku perlukan ilmu.Aku dahagakan ilmu dan aku sering kehausan.


Ya ALLAH Ya Tuhanku..aku bersyukur kerana dapat beryukur.Sesungguhnya bukan semua orang dianugerahkan rasa ingin bersyukur.Nikmatnya perasaan bersyukur itu.Dengan bersyukur, segala masalah yang melanda boleh menjadi ringan.Dengan adanya perasaan bersyukur kita boleh bersabar.Ya ALLAH Ya Tuhanku, aku bersyukur kerana Engkau telah memilih aku untuk menjadi hambaMU.Aku bersyukur dan aku redha menjadi hambaMu kerana sifat-sifatMu yang MAHA HEBAT.

Cuma yang kupinta adalah ajarilah aku lagi dengan semua sifat-sifatMu agar aku lebih mengenaliMU, agar aku tidak berburuk sangka kepadaMu ketika kudiuji..Aku takut dengan murkaMU kerana aku tiada tempat lain untuk kuadukan tentang diriku..Tetapi Hebatnya ENGKAU Ya ALLAH ketika kau murka dengan hambaMU, kau masih memaafkan segala kesalahannya..Kau masih ingin agar hambaMu berjumpa denganMu..Maha Pengampunnya ENGKAU..

Sebagai hamba, aku tidak punya apa-apa.Di dalam tidak punya apa-apa itu aku hairan dengan diriku yang selalu tidak sedar keadaan diriku ini adalah hanya seorang hamba.Aku alpa kerana sering mengikut nafsuku.Andai bukan dengan anugerahMu, mana mungkin aku boleh mengenaliMu dan mencintaiMu.Dengan itu aku mohon rahmat dan kurniaanMu di setiap hela nafasku..Jangan kau biarkan diriku menentukan hidupku sendiri kerana aku hanya tahu apa yang Engkau berikan ku tahu..Berikanlah ku ilham dan jauhkanlah diriku dari sifat2 burukku..kerana KAU Tuhanku YANG MAHA TAHU.Rezekikanlah kepadaku agar aku boleh mencintaiMu setiap saat dan waktu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan