Rabu, 25 Ogos 2010

Hari Raya dulu dan kini

Bismillahirrahmanirrahim.

Kenapa semasa kita kecil, hari raya itu sesuatu yang sungguh menyeronokkan dan hari yang kita tunggu2? Bagaimana pula perasaan kita terhadap hari raya bila kita sudah menginjak dewasa dan matang ini? Kemeriahan makin kurang terasa.Kadang2 kita membuat sesuatu untuk merasai kemeriahan seperti yang kita rasakan sewaktu kanak2 dahulu.Tetapi masih tidak berjaya.Ada yang membeli-belah, menukar perabot dan langsir baru, membuat biskut dan kek dan sebagainya hanya utk merasai kembali kemeriahan yg pernah dirasakan dulu.

Tetapi sedarkah kita adakalanya kita terlebih dalam membuat sesuatu perkara dan hanya mengikut budaya.Akibatnya kita membuat sesuatu yg bertentangan dgn ALLAH.Cuba kita renung kembali bagaimana kita diajar untuk menghadapi puasa dan hari raya semasa kita kecil dulu.Kebanyakan kita diajar untuk menanti hari raya spt memasang pelita, mencuba baju baru, kasut baru, bermain mercun dan bunga api dsb, semuanya menjurus kpd keseronokan menyambut hari raya.Dan pada hari raya pula bermacam juadah dan lauk-pauk disajikan.Berbuka sungguh, cover utk sebulan terus.

Tak salah untuk bergembira di hari raya. Tetapi kita harus berfikir apa tujuan ALLAH menganugerahi kita dgn Ramadan? Ramadan bulan utk menyucikan diri dan menjadikan kita orang2 yg bertaqwa.Sia-sia jika kita tdk mengambil kelebihan yang ALLAH anugerahkan itu.

Untuk anak-anak generasi akan datang, latihlah mereka utk menghayati Ramadan dan mempergunakan Ramadan bg melatih diri membuang sifat2 mazmumah dan memupuk sifat2 mahmudah.Latih mereka utk berfikir ttg orang yg lebih susah.Latih mereka utk turun padang, buat kerja2 kebajikan dsb.Ketika hari raya pula latihlah mereka utk merayakan kemenangan melawan nafsu, bersyukur dgn nikmat ALLAH, menyambungkan silaturrahim dan bermaaf-maafan.Semoga diri kita ada peningkatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan