Ahad, 7 November 2010

Bismillahirrahmanirrahim

Malam ini sudah pun larut..tetapi selagi aku tidak dapat mencoretkan sesuatu di dlm blogku ini, aku seakan tidak mahu tidur..

Ya ALLAH, berikan hambaMu ini ilham utk menulis Ya ALLAH supaya puas hatinya Ya ALLAH..

Sudah berjam-jam kutunggu tetapi ilham tidak pun kunjung tiba..Aku yakinkan diriku..ilham itu datang dpd ALLAH, bukan dari diriku..Diriku tidak punya apa..semua yang berlaku adalah dengan izin ALLAH..

Sudah 38 tahun usiaku..kini sedikit demi sedikit aku merasakan kejayaan bakal menjadi milikku..Kuat sekali perasaan ini..Tetapi dengan satu syarat iaitu aku harus terus melangkah..lambat atau cepat sahaja..kejayaan telah tersedia..cuma langkahku jangan terhenti..

ALLAH telah merancang kejadianku kejadian yang sebaik-baik kejadian..tetapi aku diminta utuk berusaha jika aku ingin mencapainya.Aku ibarat sebuah mesin yang mana untuk dapat membuat diriku berfungsi, aku harus mengkaji sendiri manual yang tersedia khusus utk diriku.

Aku harus mengkaji dan mengkaji, mesin apakah aku ini, gunanya aku untuk apa, keadaan yang bagaimana boleh membuatkan aku berfungsi sebaiknya, perkara apa yang boleh menambahbaik efisiensi diriku dan keadaan yang bagaimana boleh merosakkan dan memendekkan tempoh hayatku..

Sewaktu remaja dan mudaku, aku sering tidak tahu bagaimana untuk mengecapi kebahagiaan.Di alam persekolahanku, fahamanku pelajar yang terbaik adalah pelajar yang terpandai.Oleh itu aku pun belajar bersungguh-sungguh untuk mendapat keputusan yang cemerlang.Tetapi aku tidak juga bahagia.Aku tiada ramai kawan.Malah aku akui aku tidak pandai bersosial.

Walaupun aku antara pelajar yang bijak namun aku tidak bergembira.Sesuatu yang aku tidak ada ketika itu adalah keyakinan diri.Keyakinan diri yang rendah menyusahkan aku untuk membuat satu-satu keputusan untuk bertindak.Jiwaku tersiksa..Hati kecilku tidak dapat membantu aku ketika itu..

Beberapa lama dalam hidupku aku menjadi seseorang yang tidak tahu bagaimana untuk melalui kehidupan.Contoh-contoh sekeliling menambah burukkan lagi keadaan.Kejayaan hidup bagiku waktu itu hanyalah bila aku berjaya mendapatkan segulung ijazah, pekerjaan yang hebat, memiliki kereta yang besar dan seterusnya rumah yang selesa.

Dari segi beragama pula, aku tahu syurga neraka, aku tahu aku perlu puasa dan solat.Aku buat sekadar rutin, tiada pernah merasakan kepentingan ibadah2 tersebut.Aku kenal ALLAH tapi aku jarang bergantung kepadaNya.Budaya barat menjadi kekagumanku.Aku bangga bila membeli buku2 cerita yang ditulis oleh penulis2 barat.Buku2 keagamaan langsung tidak menjadi tempat di hatiku.

Begitulah kehidupanku waktu remaja dan mudaku..Aku tidak tahu bagaimana untuk hidup yang sebenarnya.Aku tidak tahu erti kejayaan yang sebenarnya.Tetapi di sebalik ketidakpuasan hidup yang kurasai itu, ALLAH telah mengilhamkanku untuk mencari dan terus mencari erti sebenar kebahagiaan.Alhamdulillah, dengan anugerah ALLAH kini kutemui kebahagiaan yang sebenar adalah bila kita dapat mencintai ALLAH..

Terima Kasih ALLAH atas anugerah yang tidak ternilai ini..Dan hati kecil ini ingin untuk membantu seramai mungkin insan2 lain untuk dapat mengecapi kebahagiaan tersebut..insyaALLAH.














4 ulasan:

  1. Alhamdulillah itulah ucapan kita. InshaALLAH kita mohon dilindungi. Tanpa sedar anda telah menerima ilham untuk menulis. Tahniah.

    BalasPadam
  2. insyaallah..
    makni bantulah sy..
    sy pn kdg2 xde keyakinan diri..hu T_T

    BalasPadam
  3. InsyaAllah Fatin,
    Kita saling ingat-mengingat satu sama lain.
    Cinta Allah adalah penjana kpd cinta2 yg lain.
    Lebih tinggi cinta kita kpdNya, lebih penyayang kita kpd makhlukNya.

    BalasPadam
  4. InsyaAllah Fatin,
    Kita saling ingat-mengingat satu sama lain.
    Cinta Allah adalah penjana kpd cinta2 yg lain.
    Lebih tinggi cinta kita kpdNya, lebih penyayang kita kpd makhlukNya.

    BalasPadam