Rabu, 22 Disember 2010

Apa yang menjadi keinginanku..

Bismillahirrahmanirrahim

Di ketika ini, di saat ini, duniaku adalah rumahku.Hampir segenap waktuku, kuperuntukkan untuk suami dan anak2ku.Mereka adalah insan2 yang setiap waktu berinteraksi denganku.

Ada masanya aku lelah dengan kerenah mereka.Justeru waktu yang paling kutunggu2 adalah bilamana kudapati kesemua anak2ku sedang tidur lena di waktu siang mereka.Tetapi waktu2 begini bukanlah selalu dapat kurasai.Kadangkala timbul rasa bersalah di hati ini.Apakah aku tidak mensyukuri anugerah Allah kepadaku ini?

Maafkan aku, Ya Allah.Bukan maksudku tidak suka dengan amanah dan anugerah ini.Ini semua adalah kerana kelemahanku sendiri.Aku sedar adakalanya keinginan untuk memenuhi nafsuku sukar untuk kukawal.Maafkan ibu, wahai anak2ku.Ibu sedar ibu tidak sepenuhnya berkorban keranamu.Pengorbanan ibu sangat sedikit jika dibandingkan dengan tokoh2 ibu mithali yang telah melakar sejarah mereka.Mereka melahirkan dan membesarkan anak2 yang hebat-hebat.Bila membaca kisah2 mereka, terdetik di hati ini untuk mengikut jejak langkah mereka..ibu ingin menjadi ibu yang hebat..bisik hati kecil ibu.

Ya Allah Ya Tuhanku, berilah peluang kepadaku untuk perbaiki diri ini kerana aku sedar aku menjadi contoh kepada anak2ku.Dan aku sentiasa berharap agar Kau sentiasa ada bersama-samaku dalam medidik anak2ku.Sesungguhnya tugas mendidik mereka adalah satu tugas yang maha berat.Bersama-samalah denganku Ya Allah..

Kau telah menganugerahiku dengan empat orang puteri yang sungguh comel sekali.Aku senang dan redha menerima mereka dan aku yakin ada sebab di sebalik pemberianMu ini.Kau memberiku peluang untuk menggantikan kesilapan2 sewaktu mudaku dengan 4 kali gandaan.Alangkah pemurah dan bijaksananya perancanganMu.Kau memberiku peluang untuk menebus segala kejahilan yang pernah mewarnai hidupku.

Andaikata aku tidak menggunakan peluang ini dengan sebaik2nya, aku adalah betul2 insan yang merugi.Jangan biarkan itu berlaku kepadaku Ya Allah..Aku ingin mendidik mereka sehingga mereka menjadi seorang ibu yang lebih hebat dpdku, seorang isteri yang lebih hebat dpdku, seorang wanita yang lebih hebat dpdku dan tentunya seorang hamba yang tersangat mencintaiMu lebih dpd aku mencintaiMu.Ya Allah, bantulah aku sehingga keinginanku ini tercapai..Amin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan