Khamis, 28 April 2011

Cintaku kepadaMu


Bismillahirrahmanirrahim.

Khamis 28 April 2011.
9:35 am

Alhamdulillah segala puji untuk Allah Tuhan sekalian alam.Perkara terbaik untuk kita lakukan adalah mengenepikan sedikit masa yg kita ada untuk merenung dan menghisab diri.Andai perkara ini dapat dilakukan secara konsisten setiap hari pasti ia akan menjadikan kita insan yang lebih hebat hari ini berbanding semalam.

Ya Allah Ya Tuhanku, Kau telah mengajarku setiap kejadian telah pun ditentukan sejak azali lagi.Kejadian diriku adalah sesuatu yang paling bernilai buat diriku.Semakin banyak ilmu yang kuperolehi, semakin mengajarku untuk terus bekerja dengan lebih keras lagi.Semakin aku menikmati apa itu kebaikan dan semakin menyedarkanku alangkah ruginya jika diri berada di dalam keburukan.

Bermula dengan keinginan ke arah kebaikan aku belajar mengenali diriku.Ketika dahulu aku adalah seorang yang sering memandang rendah kpd diriku sendiri.Aku tidak tahu apa kelebihan diriku.Yang kunampak adalah kelemahan2ku.Aku lemas dengan keadaan yang begitu walaupun sering menerima pujian tentang kepandaianku dari segi akademik.

Setelah belajar tentang mengenali diri, barulah aku sedar yang diriku juga mempunyai kelebihan sepertimana orang lain juga.Kelemahan diri yang kusangka satu masa dahulu tidak kusangka merupakan kelebihan diriku.Aku akhirnya dapat menerima diriku sepenuhnya dan menghargai dan menyayangi diriku.Dengan ilmu jugalah aku mengetahui bagaimana wujud diri ini dan apakah tujuan aku diciptakan.Aku seterusnya melalui proses mengenal Penciptaku..

Ternyata setelah berusaha mengenal Allah, perubahan demi perubahan berlaku.Aku semakin asyik mengetahui tentang sifat2 Allah.Kesemua sifat2Nya membuat aku bertambah mengkagumi dan merasai kehebatanNya.Akhirnya aku jatuh cinta..Jatuh cinta dengan Pemilik segala sesuatu yang wujud.Rasa cinta inilah nikmat yang paling tinggi yang pernah kurasai.

Allah menjadikan sesuatu bertahap2.Cintaku kepadaNya juga bertahap2.Aku perlu berusaha untuk meletakkan cintaku kepadaNya ke tahap yg lebih tinggi lagi.Aku serahkan kepadaNya dengan berdoa, "Ya Allah Ya Tuhanku, aku memohon rezeki untuk mencintaiMu dan dicintai olehMu, aku memohon rezeki untuk mencintai org2 yg mencintaiMu dan dicintai oleh org2 yg mencintaiMu, aku memohon rezeki utk mencintai amal sehingga aku mencintaiMu dan Kau mencintaiku..dan rezekikanlah mencintaiMu lebih aku sukai dari mencintai diriku, keluargaku dan air yg sejuk..Amin."

Dapat mencintai Allah adalah anugerah kedua besar selepas anugerah penciptaan diri ini.Terima Kasih Allah atas anugerah ini dan tunjukilah hambaMu ini agar dapat terus mencintaiMu dan membawa kepada mentaatiMu..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan