Isnin, 19 April 2010

Isnin 19 April, 2010
Alhamdulillah hasrat untuk membuat blog telah tercapai.Banyaknya perkara yang aku tak tahu pasal nak buat blog ni..tak apalah..belajar perlahan-lahan.Yang penting ini adalah salah satu cara untuk aku menulis.Seronok jugak menulis ni, macam kita bersembang jugak, tapi dengan diri sendiri.Menulis boleh membuat pemikiran kita berkembang dan hasilnya otak kita tak lah lembap.
Tapi bila menulis dalam blog, ia sesuatu yang berbeza dengan jika kita menulis di dalam dairi.Hasil tulisan kita boleh dibaca oleh sesiapa saja.Persediaan diri, kita mesti bersedia untuk dikritik. Ini adalah tanda-tanda diri kita semakin inginkan kemajuan.
Bila aku fikir tentang nama blog aku ni, alhamdulillah, aku sangat berpuas hati. Memang itu apa yang aku rasa. Andai tidak dengan Islam, bolehkah seseorang itu menjadi mulia? Mungkin boleh tetapi di mata manusia dan terhad untuk di dunia ini saja. Berbeza dengan Islam, walaupun di mata manusia kita serba kekurangan tetapi nilai kita tinggi di sisi Allah jika kita menjadi hamba yang diredhaiNya.Nikmat yang terbesar adalah menjadi orang Islam yang beriman dan bertaqwa. Kusyukuri nikmatMu yang teragung ini wahai Tuhanku.Itulah juga yang menjadi matlamat hidupku.
Wawasan telah pun jelas, jalan terbentang luas, papan-papan tanda berada di mana-mana..Apakah yang menghalangku untuk terus maju sehingga ke garisan penamat, menang dengan cara terhormat..?Semua jawapannya ada dalam diriku.Ini bukanlah suatu perlumbaan,pertandingan atau persaingan dengan insan lain tetapi ini adalah suatu peperangan di dalam diri sendiri, jihad melawan nafsu.Sesuatu yang bukannya boleh dipandang mudah dan remeh dan inilah yang sentiasa bermain di dalam fikiranku..Menjadi yang terbaik!
Dengan Islam juga segala formula kejayaan hidup telah pun Allah sediakan tetapi musuh-musuh sentiasa berusaha tanpa henti, tanpa kenal penat lelah kerana mereka telah berjanji untuk menyesatkan manusia hinggalah neraka itu menjadi destinasi terakhir kita..nauzubillah min zalik.Kita akan dapat apa yang kita usahakan..dan di dunia inilah dan di saat inilah..aku mesti bekerja keras semoga syurga menjadi destinasi terakhirku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan